fiskalni.edu.pl

Menu Close

O co chodzi z wyglądem urządzeń fiskalnych?

Choć część z Was może uznać tę kwestię za nieistotną, wbrew pozorom – jest to rzecz godna uwagi. Załóżmy, że znajdujemy się w punkcie handlowym, przy stanowisku kasowym. Czekając na zakończenie transakcji, siłą rzeczy, spoglądamy na urządzenie fiskalne. Nie wiemy tak naprawdę, co potrafi ten model, jakie posiada funkcje itd. Ale jesteśmy w stanie ocenić jego estetykę, koniec końców pozostawiającą wrażenie pozytywne lub negatywne.

Czy w takim przypadku wygląd urządzenia fiskalnego musi mieć znaczenie? Nie. Co nie zmienia faktu, że często nie zdajemy sobie sprawy, jak wiele sygnałów – różnych oraz różnego pochodzenia – wpływa na nasze podświadomie odbieranie danego produktu, punktu handlowego lub całej marki. Strona wizualna to jedno z podstawowych źródeł bodźców, zdolnych przyciągnąć klientów lub też ich odepchnąć.

Media, marketing i oczekiwania konsumentów

Żyjemy w czasach przeładowania informacjami, serwowanymi w prasie, radiu, telewizji oraz internecie. Im więcej mediów i kanałów komunikacyjnych istnieje, tym większy tworzy się szum, z którego ciężko wyselekcjonować interesujące nas treści. I wbrew pozorom, tym trudniej dotrzeć do konkretnego odbiorcy.

Każdy z tych środków przekazu jest intensywnie wykorzystywany do nadawania reklam i wiadomości o charakterze marketingowym. Wyróżnienie się, przykucie uwagi, nakłonienie do skorzystania z danej oferty również stanowi problem. Nic więc dziwnego, że przekracza się kolejne granice – tworzy miejskie reklamy ambientowe, inwestuje się czas i energię w merchandising w punktach sklepowych czy stara się wymyślić nowe sposoby na wykorzystanie nowoczesnych technologii.

Jednocześnie zwróćmy uwagę, że technologie użytkowe już dawno przestały jedynie jakoś działać czy do czegoś służyć. Zaczęły również wyglądać. Nie bez powodu osobą kwestią, której poświęcają się producenci telewizorów, smartfonów czy laptopów, jest nowoczesny design tych urządzeń. W wielu przypadkach, to on ma odegrać decydującą rolę – wytworzyć wrażenie o wysokiej jakości i atrakcyjności danego produktu, skłaniających do sięgnięcia właśnie po ten konkretny model.

Wszystko to dobrze znamy, gdyż zewsząd nas otacza – nieraz o tym czytamy lub słyszymy. Warto jednak zastanowić się, jakie to ma swoje dalsze konsekwencje.

Estetyka technologii sprzedaży – tu sprzedaż się zaczyna

A konsekwencje te sięgają przecież daleko – zaznaczają swoją obecność we wszystkich rodzajach technologii, także tych odpowiedzialnych za skuteczne prowadzenie sprzedaży. Niedługo nie będziemy w ogóle pamiętać o obrazie dawnych, wielkich i siermiężnych kas fiskalnych. Obecne modele nieraz wręcz biorą udział w wyścigu wzornictwa. Tylko po co? Jakie znaczenie ma wygląd urządzeń rejestrujących?

Albert Einstein powiedział kiedyś: „jeżeli zabałaganione biurko jest oznaką zabałaganionego umysłu, oznaką czego jest puste biurko?”. Podobnie można powiedzieć o technologiach sprzedaży. Estetyczne, zadbane urządzenie fiskalne, posiadające atrakcyjny, nowoczesny, elegancki design stanowi dodatkowy, a czasem i szczególny przekaz, skierowany do konsumenta. Co jest jego treścią? Takie wartości, jak prestiż przedsiębiorstwa, wysoka jakość obsługi klientów, szacunek wobec klienta, nowoczesne rozwiązania w prowadzeniu sprzedaży etc. Zatem nie trzeba chyba mówić, jaki komunikat wysyła się, gdy urządzenie fiskalne stanowi całkowite przeciwieństwo tego, które przed chwilą zostało opisane…

Niebanalny kształt obudowy, dobór odpowiednich kolorów, estetyczne podświetlenia ekranów, w dodatku emitujących klipy reklamowe i komunikaty grzecznościowe – wszystko to może wpływać na zmysłowy odbiór marki przez konsumenta. W rezultacie – będzie kolejnym argumentem, przekonującym go o wysokich standardach punktu handlowego, a więc i oferty, którą dysponuje.

Jednym słowem, to zachęca klienta, żeby został, coś kupił i wrócił następnym razem. Tym bardziej, jeśli wygląd technologii sprzedaży jest spójny z wystrojem wnętrza bądź wykorzystuje firmowe barwy do dodatkowej promocji przedsiębiorstwa. W ten sposób marka ma szansę jeszcze lepiej zakotwiczyć się w pamięci konsumenta, co w dalszym toku prowadzenia działalności handlowej – może mieć istotny wpływ na wzrost zysków.