Każda technologia może w pewnym momencie odmówić posłuszeństwa. Jednak gdy dotyczy to kasy fiskalnej, sytuacja jest poważna. W końcu zmusza nas ona do przerwania sprzedaży, a w rezultacie – naraża na straty finansowe. Co konkretnie potrafi się przydarzyć naszemu urządzeniu rejestrującemu? I jak powinniśmy się wtedy zachować?
Zgodnie z przepisami, obligującymi nas do prowadzenia ewidencji obrotu przy użyciu kasy fiskalnej – jeśli ta z jakiegoś powodu jest niesprawna, nie możemy kontynuować sprzedaży do momentu, aż problem nie zostanie rozwiązany. Często więc każdy sygnał nieprawidłowego funkcjonowania urządzenia rodzi duże obawy. Ale czy słusznie? To zależy oczywiście od usterek. Bowiem jednym możemy zaradzić samodzielne, inne zaś wymagają interwencji serwisu.
Co możemy zrobić sami?
Istnieją nie tyle usterki, co sytuacje, w których podatnik może sam rozwiązać napotkany problem. Pierwszą z nich jest zawieszenie urządzenia fiskalnego. Zanim więc wykręcimy numer telefoniczny do serwisu, warto najpierw wypróbować sposób, który w wielu podobnych przypadkach okazuje się działaniem wystarczającym. Chodzi konkretnie o wyłączenie kasy fiskalnej, odłączenie baterii, a następnie ponowne jej podpięcie i uruchomienie urządzenia. W rezultacie, często zaczyna ono normalnie funkcjonować.
Inny problem dotyczy mechanizmu drukującego. Jego nieprawidłowa praca może przede wszystkim zależeć od niekorzystnego środowiska, w jakim kasa się znajduje. Jeśli korzystamy z urządzenia na straganie lub w warsztacie samochodowym, przyczyną potrafi być nadmierne zanieczyszczenie. Niekiedy użytkownik jest w stanie poradzić sobie sam, odpowiednio przedmuchując mechanizm drukujący za pomocą sprężonego powietrza. Gdy jednak to nie pomaga, należy zwrócić się o pomoc do serwisu bez dalszej ingerencji w urządzenie.
Natomiast sytuacje, które w ogóle nie wymagają wsparcia ze strony ekspertów – to zwyczajnie błędy popełniane przez osoby korzystające z kasy fiskalnej. Zdarza się, że pomimo zainstalowania rolki, urządzenie wypuszcza pusty papier. Wynika to z pomyłki użytkownika, który w nieodpowiedni sposób umieścił materiały eksploatacyjne w mechanizmie drukującym. W konsekwencji, kasa nie pracuje z termiczną stroną papieru, przez co wystawienie paragonu z nadrukowanymi danymi staje się niemożliwe.
Kiedy potrzebujemy pomocy ze strony serwisu
Oczywiście, nie za wszystkie awarie powinniśmy się brać sami. Czasem nasze działania, zamiast rozwiązać problem, mogą spowodować pogorszenie sytuacji. Jeśli chodzi o poważniejsze uszkodzenia mechaniczne czy przypadkowe zalania kasy fiskalnej – prawdopodobnie niezbędna okaże się interwencja serwisu.
Potrafi być ona również potrzebna w przypadku całkowitego rozładowania urządzenia rejestrującego sprzedaż. Niektóre modele pozwalają naładować baterię, a następnie, po jej zainstalowaniu, uruchomić kasę. Często jednak skutkiem takich okoliczności potrafi być utrata danych, które muszą zostać ponownie wprowadzone.
Zupełnie osobną kwestią jest komunikat: błąd pamięci fiskalnej. Jeżeli taka informacja pojawi się na wyświetlaczu, powinniśmy niezwłocznie poinformować o tym fakcie serwis. Tym bardziej, że…on sam nie będzie mógł się tym zająć. Jak wiadomo, do pewnych podzespołów kasy fiskalnej, odpowiedzialnych za prawidłowe rejestrowanie i przechowywanie danych o prowadzonej ewidencji obrotu, są niedostępne. Żaden serwis żadnego dealera technologii sprzedaży nie powinien się tym zajmować. Problem musi być więc zgłoszony do „wyższej instancji”, czyli serwisu producenckiego.
Generalnie rzecz ujmując, nie licząc pewnych „potocznych” sytuacji, związanych z naszymi urządzeniami fiskalnymi (w których jesteśmy w stanie sami sobie poradzić), najczęściej usterka wymaga konsultacji oraz interwencji serwisu. Jeśli możemy z dużym prawdopodobieństwem powiedzieć, że potrafimy w bezinwazyjny sposób zaradzić danemu problemowi, powinniśmy to uczynić. Jednak gdy pojawiają się wątpliwości – zawsze lepiej skontaktować się ze specjalistą, który niezwłocznie i profesjonalnie podejdzie do kwestii oraz zadecyduje o następnych krokach. Najważniejsze jednak, by nie tracić czasu – w końcu, awaria urządzenia fiskalnego hamuje naszą sprzedaż, a to znowu uderza bezpośrednio w uzyskiwane dochody.
adrian says:
Przydatny tekst!! hehe, pamiętam swoje początki z kasą fiskalną, też mi się raz zdarzyło mieć zdziwioną minę, gdy kasa zaczęła „drukować na biało” 😀 na szczęście serwis zawsze chętnie pomaga 🙂
26 stycznia, 2016 — 4:37 pm
Henryk I. says:
u mnie to była potrzebna interwencja serwisu. ale trudno się dziwić, skoro całe urządzenie zostało niechcący zalane, ehh…no ale teraz mamy Revo z klawiaturą odporną na zalania i odpowiednio umieszczonym mechanizmem drukującym, więc nie obawiamy się powtórki. ale też nie kusimy losu 😛
8 marca, 2016 — 1:04 pm